مجله ساعت سعید

ساعت در سفره هفت سین

نماد ساعت در هفت سین

با نزدیک شدن بهار و سال جدید کم کم باید تدارکات سفره هفت سین را ببینیم. اما به نظرتان چطور است که کمی درباره نمادهای وسایل هایی که در سفره هفت سین قرار می دهید بدانید. مثلا ساعت در سفره هفت سین نماد چه چیز می تواند باشد؟

با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید تابرایتان بگوییم هر یک از وسایل هایی که در سفره هفت سین قرار می دهید نماد چه چیز می باشند.

معرفی سفره هفت سین

چیدن سفره هفت سین یکی از مشهورترین و مهم ترین رسوم مردم ایران از گذشته تا به امروز می باشد. روی این سفره موارد و و سایلی چیده می شوند که حرف اول هر کدام از آن ها”س” می باشد. مثل: سیب، سماق، سمنو، سیر، ساعت در سفره هفت سین و….

شاید برایتان جاب باشد بدانید که در برخی از ریشه یابی هایی که برای نمادهای سفره هفت سین انجام شده است آن را مرتبط به هفت چین دانسته اند که به معنای هفت چیدنی می باشد.

البته لازم به ذکر است که علاوه بر آن هفت سین که در سفره قرار داده می شد اغلب مردم آینه و شمعدان، قرآن، تنگ آب و ماهی قرمز، شیرینی و … نیز بر روی سفره هفت سین می چینند.

نماد ساعت

ساعت برای هفت سین

هر سین در سفره هفت سین نماد چیست؟

در این بخش از مقاله امروز می خواهیم اشاره ای به وسایلی که در سفره هفت سین چیده می شوند داشته باشیم و درباره نماد هر یک از آن ها اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم همچنین برایتان بگوییم که ساعت در سفره هفت سین نماد چه چیز می باشد.

آنچه در سفره هقت سین از گذشته تا به امروز قرار داده می شود عبارتند از:

  • ساعت
  • سیب
  • سبزه
  • سمنو
  • سرکه
  • سیر
  • سکه
  • سماق
  • سنجد
  • تخم مرغ
  • قرآن
  • آینه
  • شمع
  • ماهی
  • نان
  • نبات  شیرینی

ساعت در سفره هفت سین

خیلی از شما دوستان بدون شک برای تزیین و چیدمان سفره هفت سین خود تنها از همان سین هایی که از ابتدای ایران باستان بر سر سفره قرار داده می شده است استفاده می کنید. برخی بر این عقیده هستید که هفت سین سفره باید منشاء گیاهی داشته باشد و لزومی به قرار دادن وسایل دیگر نیست. خب، هر کس عقیده و نظر خود را دارد که این مسئله کاملا قابل احترام می باشد.

شما دوستان عزیزی که می خواهید برای چیدمان سفره هفت سین خود ساعت هم قرار دهید باید بدانید که ساعت نماد زمان و استفاده درست از آن می باشد.

حتما این ضرب المثل را شنیده اید که می گویند وقت طلا است. بنابراین شاید خیلی از شما دوستان با قرار دادن ساعت در سفره هفت سین می خواهید این مسئله را همیشه در خاطر داشته باشید و در سال جدید ثانیه به ثانیه خود را به درستی استقاده کنید.

ساعت سعید برای سفره هفت سین شما ساعت های بسیار زیبایی را در نظر گرفته است.

سیب برای سفره هفت سین

یکی دیگر از سین هایی که در سفره هفت سین قرار داده می شود سیب است. سیب از جمله میوه های بهشتی است که بسیار خوش طعم و شیرین میباشد. در حقیقت باید بگوییم که سیب نماد سلامتی و تندرستی است  و هدف از قرار دادن آن در سفره این است که اعضاء خانواده را از گزند آسیب و بیماری حفظ نماید.

سبزه برای سفره هفت سین

اما سبزه، زیباترین نماد برای سفره هفت سین به سبزه تعلق دارد. نماد حیات و شادابی که اغلب ایرانیان از این نماد به منظور داشتن سالی شاد و با طراوات استفاده می کنند.

سمنو برای سفره هفت سین

حتما شما هم در چند روز مانده به سال جدید شاهد بوده اید که اطرافیانتان شروع به پختن سمنو می کنند.سمنو از پخت جوانه های گندم تهیه می شود و نماد خیز و برکت می باشد.

سرکه برای سفره هفت سین

در سالیان دور از سرکه برای باطل کردن سحر و جادو استفاده می شد اما قرار گرفتن آن در سفره هقت سین نماد جاودانگی می باشد.

سیر برای سفره هفت سین

سیر نماد اهورا مزدا و نماد تندرستی و سلامت می باشد. سال های زیادی است که از سیر به عنوان یک دارو گیاهی چهت درمان استفاده می شود.

سکه برای سفره هفت سین

از دیگر سین های مورد نیاز برای سفره هفت سین، سکه می باشد که نماد رزق و روزی است.

سماق برای سفره هفت سین

نماد و چاشنی شادی و صبر و استقامت سماق است.

سفره هفت سین یا ساعت

ساعت مخصوص برای هفت سین

سنجد برای سفره هفت سین

اغلب مردم سنجد را نماد عشق و دلباختگی می دانند و برای افزایش علاقه بیشتر میان اعضاء خانواده آن را سر سفره هفت سین قرار میدهند.

برخی دیگر هم آن را نماد گرایش به عقلانیت می دانند.

تخم مرغ های رنگی برای سفره هفت سین

تخم مرغ نماد زایش و تولد است

قرآن برای سفره هفت سین

قرار دادن قرآن سر سفره هفت سین تنها برای مسلمانان معنا و مفهوم روشنی دارد. آن ها این کار را نشان از وجود خدا در هر لحظه از زندگی خود می دانند و سال جدید را با نام و یاد خدا آغاز می کنند و به اتمام می رسانند.

سوالات مربوط به ساعت در سفره هفت سین

1- قرار دادن ساعت در سفره هفت سین ضروری است؟
خیر، اینکه بخواهید در سفره هقت سین خود ساعت قرار دهید یا ندهید کاملا سلیقه ای می باشد. اما گذاشتن ساعت در سفره هفت سین مزایای بسیاری دارد و نشان دهنده زمان دقیق سال تحویل میباشد.

2 – ساعت هم جزء سین های اصلی سفره هفت سین به حساب می آید؟
خیر، سین های سفره هفت سین بیشتر منشاء گیاهی دارند. اما مسلما قرار دادن ساعت در سفره هفت سین، زیبایی آن را تکمیل میکند.

3- اصلی ترین سین های سفره هفت سین چیست؟
سیر، سنجد، سمنو، سماق، سیب، سرکه و سبزه

آینه برای سفره هفت سین

آینه نماد شفافیت و پاکی بوده قرار دادن آینه بر روی سفره هفت سین به این معنا است که باید سال پیش روی را بدون دروغ به پایان رساند.

شمع برای سفره هفت سین

شمع نماد روشنایی و فروغ است

ماهی قرمز برای سفره هفت سین

ماهی نشان از تازگی و تکاپو می باشد که اغلب ماه های قرمز را در تنگ آب شفاف قرار می دهند تا سالی پر از انرژی را آغاز کنند.

سفره هفت سین

سفره هفت سین با ساعت

نان برای سفره هفت سین

نشان از برکت  و روزی حلال می باشد که بر روی هر سفره دیگری نظیر سفره غذا و همچنین سفره عقد یافت می شود.

نبات و شیرینی برای سفره هفت سین

نبات سَمبل شیرین کامی است. افراد با قرار دادن این نماد بر روی سفره سالی پر از خاطرات شیرین را آرزو می کنند.

در نهایت اینکه

در این مقاله سعی کرده ایم تا شما را با سفره هفت سین بیشتر آشنا کنیم و اطلاعاتی درباره نماد هر یک از وسالی که در سفره هفت سین خود قرار می دهید در اختیارتان بگذاریم.

درباره نماد ساعت در سفره هفت سین باید بگوییم که قرار دادن ساعت در سفره هقت سین کاملا سلیقه ای می باشد. زیرا که در گذشته های دور چنین وسیله ای نبوده است که مردم آن را در سفره هفت سین قرار دهند. پیشنهاد ما به شما دوستان عزیز این است که از ساعت های مجموعه ساعت سعید هم برای چیدمان سفره هقت سین خود دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *