مجله ساعت سعید

ساعت کوارتز چیست؟

ساعت کوارتز

شاید خیلی از شما دوستان علاقه مند به ساعت مچی با ساعت کوارتز آشنایی داشته باشید و درباره مزایا، معایب، کاربرد و حتی اجزاء ساختاری آن اطلاعات کاملی در اختیار داشته باشید. برای اینکه دوستان دیگری به استفاده از این مدل ساعت ها علاقه مند می باشند بیشتر درباره اینکه ساعت کوارتز چیست؟ بدانند تا بتوانند با دانش و آگاهی بیشتری اقدام به خرید ساعت مچی کنند. ساعت سعید سعی کرده است تا به اختصار در این مقالاه اطلاعاتی را جمع آوری کرده و در اختیارتان قرار دهد. پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی ساعت کوارتز

در یک تعریف کلی درباره اینکه ساعت کوارتز چیست؟ باید بگوییم به نوعی از ساعت ها گفته می شود که برای تنظیم و نشان دادن زمان در طراحی آن ها از یک نوسان ساز الکترونیکی استفاده می شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید به خاطر استفاده از کریستال کوارتز در طراحی این است که این نام را به خود اختصاص داده است.

ساعت مردانه

ساعت مردانه کوارتز

موتور ساعت کوارتز چگونه کار می کند؟

نکته جالب بعدی درباره ساعت های کوارتز این است که از فناوری بسیار ساده ای برخوردار می باشد و موتورهای به کار رفته در آن ها با باطری کار می کنند. ساعت های مچی موجود در بازار همگی نشان دهنده زمان دقیق می باشند که برای این کار به یک عنصر اصلی احتیاج دارند که این عنصر اصلی در ساعت ها موتور آن ها می باشد.

ساعت مچی کوارتز، دارای یک کریستال کوچک می باشد که به شکل چنگال دو شاخه تنظیم شده است و به  طور طبیعی با فرکانس دقیق ارتعاش می کند و همچنین دارای خصوصیات پیزوالکتریک است.

اجزای اصلی ساعت های کوارتز

ساعت های مچی ساخت برندهای مختلف دارای ساختارها و اجزاء مخصوصی می باشند که ساعت کوارتز نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد. از اجزاء اصلی که در ساخت این ساعت مورد استفاده قرار گرفته اند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. باطری
  2. ریزتراشه ها
  3. موتور گام زن الکتریکی
  4. مدار اتصال دهنده ریزتراشه به قسمت های دیگر
  5. کریستال نوسان کننده کوارتز
  6. سر دسته تنظیم کننده ساعت
  7. چرخ دنده هایی که عقربه های ساعت را با سرعتهای مختلف حرکت میدهند.
  8. محور باریک نگه دارنده عقربه ها
ساعت مچی زنانه

ساعت مچی زنانه باتری خور

سوالات مربوط به ساعت کوارتز چیست؟

1-آیا قیمت ساعت های کوارتز بالاست؟

ساعت های کوارتز نسبت به ساعت های اتوماتیک قیمت مناسب تری دارند و از نظر اقتصادی به صرفه تر هستند. البته بد نیست بدانید که ساعت کوارتز گران قیمت هم در بازار وجود دارد. در کل با توجه به برند و متریال استفاده شده در ساعت قیمت آن متفاوت است.

2-ساعت کوارتز به چه ساعتی گفته میشود؟

به طور کلی ساعتی که با انرژی الکترونیکی باتری کار میکند و برای نشان دادن زمان نیاز به باتری و این انرژی الکتریکی دارد را ساعت کوارتز می نامند.

3-نحوه عملکرد ساعتهای کوارتز چگونه است؟

در این نوع ساعت ها برای نشان دادن و نگه داری زمان از یک نوسان ساز یا اوسیلاتور الکترونیکی که توسط یک بلور کوارتز تنظیم میشود، استفاده شده است.

مزایا و معایب ساعت کوارتز چیست؟

برندهای تولید کننده ساعت های مچی سعی کرده اند با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا و با توجه به نیاز مشتریان خود بهترین و با کیفیت ترین ساعت های را به بازار عرضه کنند. اما هر چه این تلاش ها بیشتر باشد دلیل بر بی عیب بودن ساعت ها نیست.

همه برندهای ساعت مچی در دنیا دارای یک سری مزایا و معایب می باشند که با توجه به این موارد است که می توانند مشتریان خود را داشته باشند. در این بخش می خواهیم اشاره ای به چند نمونه از مزیت ها و معایب ساعت های کوارتز داشته باشیم.

  • از ساعت های اتوماتیک ارزان تر می باشند
  • موتور این ساعت ها دقیق تر از موتور ساعت های اتوماتیک می باشد
  • به تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارند.
  •  فقط باید هر چند سال یک بار باطری آن ها را عوض کنید
  • معمولا سبک تر از ساعت مچی های اتوماتیک هستند، زیرا از تعداد قطعات کمتری ساخته شده اند.

اما از معایب ساعت های کوارتز عبارتند از:

  • نیاز به باطری دارند
  • عقربه ثانیه شمار در ساعت مچی های کوارتز به صورت تیک تاک کار می کند اما در ساعت مچی اتوماتیک این حرکت روان است.
ساعت مچی

ساعت مچی کوارتز

در نهایت اینکه

همانطور که در مقالات مختلف مطالعه کرده اید ساعت های کوارتز توانستند تا در صنعت ساعت سازی انقلاب بزرگی را به وجود آورند و از بدو ورود به بازار ساعت جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده و طرفداران زیادی را هم جذب کرده اند.

به عنوان حُسن ختام درباره اینکه ساعت کوارتز چیست؟ باید بگوییم از مجموعه ساعت هایی است که از کیفیت بسیار بالایی در میان رقبای خود برخوردار می باشد و نسبت به آن ها از قیمت های مناسب تری هم برخوردار می باشد.

ساعت های کوارتز از مقرون به صرفه ترین ساعت مچی های موجود در بازار می باشند که به راحتی برای عموم قابل دسترس می باشند. اما با تمام این محسنات مربوط به این ساعت ها نمی توان آن ها را بهتر و برتر از ساعت های اتوماتیک دانست. انتخاب و خرید هر یک از این ساعت ها بسته به سلیقه شما عزیزان می باشد.

شما دوستان عزیز می توانید برای راهنمایی های بیشتر و آگاهی درباره قیمت روز ساعت کوارتز با ما از طریق ساعت سعید در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *