تاریخچه ساعت

تاریخچه ساعت مچی

تاریخچه ساعت مچی

نظرهای مختلف بسیار زیادی در زمینه ساخت اولین ساعت مچی در دنیا وجود دارد چرا که ساعت از قدیمی ترین اختراعات بشر است که برای اندازه گیری، نشان دادن و نگهداری زمان استفاده می شد. ساعت های ابتدایی شکل ها و طرح های مختلف زیادی داشتند. ابتدایی ترین ساعت ها، ساعت جیبی بودند و به خاطر اینکه این ساعت ها را نمی شد به مچ دست بست به مرور زمان با پیشرفت تکنولوژی ساعت مچی ها در شکل ها و طرح های مختلف تولید شدند. آنچه در رابطه با تاریخچه ساعت مچی می‌خواهیم برایتان شرح دهیم این است که ابتدا ساعت مچی ها توسط چه کسانی استفاده شدند و مخترع نخستین ساعت مچی جهان چه کسی است؟!

ساعت مچی نخستین اکسسوری همه پسندی است که هر کس با توجه به سلیقه و شخصیتی که دارد می تواند هر سبک و طرح از آن را استفاده کند. شرکت ها و کمپانی های بسیاری هستند که در ساخت ساعت کرنوگراف دار، اسپرت، کلاسیک و… فعالیت دارند.

ساعت زنانه مستطیل

ساعت زنانه بند رابر

تاریخچه ساعت مچی

آنچه از تاریخچه ساعت مچی در دست است نشان می دهد اولین ساعت مچی در سال 1868 برای یک بانوی اشرافی توسط سازنده ساعت سوئیسی پتک فیلیپ ساخته شد.

ساعت مچی در واقع از جذاب ترین اختراع های پیشرفته بشر است که در طی سالها با وجود استانداردهای فناوری مدرن، روز به روز طرح های متنوع بسیار زیادی از آن ساخته شد بعد از اینکه اولین ساعت مچی برای این بانوی اشرافی ساخته شد تعجبی نداشت که ساعت مچی برای خانم های قرن نوزدهم تبدیل به یک ابزار محبوب شود.

اما، اولین ساعت مچی های مردانه برای خلبانان طراحی شد که هیچ شباهتی که ساعت مچی های خلبانی امروزی نداشتند و از کیفیت و امکانات کمتری برخوردار بودند. این مدل ساعت مچی ها به خلبانان کمک می کردند تا اطلاعاتی مثل: موقعیت، ارتفاع و محاسبات دقیق هواپیمایی را مستقیما از ساعت و بدون استفاده از ابزارهای اضافی به دست آورند.

چرا صفحه اولین ساعت‌های موجود در جهان گرد است؟

نخستین ساعت هایی که مورد استفاده انسان ها قرار گرفت ساعت های خورشیدی بودند که شکل گردی داشتند. از آنجایی که ساعت های آفتابی که از نخستین ساعت های ساخت دست بشر بودند از ساعت مچی الهام گرفته بودند شکل صفحه نخستین ساعت مچی های دنیا گرد طراحی شده است. به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی صفحه ساعت های گرد به ساعت هایی با صفحه های مستطیلی و مربعی شکل نیز طراحی شدند.

ساعت اتوماتیک

خرید ساعت اتوماتیک

ساعت مچی چیست؟

تعریف کلی و ساده از ساعت مچی این است که، شکلی از ساعت است که به مچ دست بسته می شود که توسط یک فرد حمل و پوشیده می شود. ساعت مچی دارای طرح ها و مدل های متنوع بسیار زیادی می باشد که اغلب آن ها قابلیت کرنوگراف دار بودن را دارا می باشند. ساعت مچی ها به وسیله بندهای فلزی، چرمی و دستبندهای مختلف به دست وصل می شوند.

به طور کلی ساعت های مچی به صورت مکانیکی و کوارتز طبقه بندی شده اند که ساعت مچی های کوارتز با یک موتور و به وسیله باتری کار می کنند و ساعت های مکانیکی به خاطر ساختاری که دارند بدون نیاز به باتری کار می کنند.

اولین ساعت مچی ساخت کدام کشور است؟

در پاراگراف های قبلی و راستای آشنایی با تاریخچه ساعت مچی برایتان شرح دادیم که اولین ساعت مچی برای یک بانوی اشرافی ساخته شده است. اما، درباره این مسئله که اولین ساعت های مچی ساخت کدام کشور می باشند باید بگوییم که، در سال 1275 میلادی اولین ساعت های مکانیکی در کشور انگلستان ساخته شدند  و به خاطر ظاهر و سایز بزرگی که داشتند نمی شد آن را به مچ دست بست و از آن ها در قالب ساعت جیبی استفاده می شد.

اما با گذشت زمان، ساعت ها شکل حرفه ای تر به خود گرفته و از شکل جیبی بودن خارج شدند. قرن 16 میلادی اوج استفاده از ساعت های مچی می باشد و اولین ساعت مچی در سال 1571 میلادی ساخته شد.

ساعت زنانه

سبک جدید ساعت زنانه

سوالات مربوط به تاریخچه ساعت مچی

  1. قدیمی ترین ساعت مچی برای چه سالی است؟
    قدیمی ترین ساعت مچی در سال 1806 به همسر اول ناپلئون هدیه داده شد.
  2. اولین ساعت مچی آلمانی توسط چه شخصی ساخته شد؟
    پیتر هنلاین Peter Henlein از شهر Nuremberg، اولین ساعت مچی آلمانی را با مکانیسم فنری ساخت.
  3. اولین ساعت کوارتز در چه قرنی ساخته شد؟
    در اواسط قرن نوزدهم ساخته شد و با باتری کار می‌کرد. ساعت کوارتز بسیار ارزان‌تر از ساعت مکانیکی بود.
ساعت مردانه اصل

ساعت مردانه اورجینال

در نهایت

آنچه که امروزه به عنوان ساعت مچی مورد استفاده می باشد مروبط به چندین ایده مختلف می باشد. ساعت مچی ها دارای انواع مختلف زیادی هستند که در ساخت و طراحی آن ها از ابزارهای متنوع و با توجه به شرایط مختلف استفاده شده است تا هم نیاز انسان ها را برطرف کنند و هم نشان دهنده سلیقه و شخصیت ما هستند.

به عنوان حُسن ختام تاریخچه ساعت مچی یادآوری می کنیم که اولین ساعت مچی در سال 1524 ساخته شد و بعد از آن بیشتر ساعت ها در کشور انگلستان و سوئیس ساخته شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *